Een nieuwe online fiets

fietsIk woon in dezelfde stad waar ik werk en daarbij heb ik een vaste locatie van waaruit ik mijn werkzaamheden kan uitvoeren.  Dus is een fiets in deze automobielonvriendelijke omgeving de snelste optie.  Ook mijn wekelijkse boodschappen haal ik op diezelfde fiets   Uiteraard is dan een auto veel makkelijker maar ja dat wordt dan wel erg letterlijk een boodschappenkarretje.  En om alleen daarvoor een auto aan te schaffen is een kostbare zaak. Dus heb ik grote fietstassen op mijn fiets gezet en sleep ik ieder weekend weer 20 kg boodschappen mee.  Dat is een behoorlijk gemartel met een gewone herenfiets: bij het vullen van de fietstassen staat de fiets niet stevig en heeft ondersteuning nodig omdat deze anders valt.  Ieder weekend weer hetzelfde gemartel.  En om nou elke dag  boodschappen te moeten doen  is ook geen aantrekkelijk vooruitzicht.  Daar moet ik dus iets op verzinnen.  Ook het plaatsen tegen een hekje of muurtje maakt één kant van de fietstassen niet handig toegankelijk.  Dus eigenlijk heb je drie a vier handen nodig om dit op een goede manier te organiseren. Nou ben ik wat dat betreft redelijk normaal en dus niet voorzien van extra ledematen, dus is dat geen optie.  Een fietsenklem waarin je je voorwiel vast kunt zetten is vaak wegens groot succes niet beschikbaar.

Ook bevalt de dynamo waarmee ik het voorlicht voorzie van spanning niet, dat fietst veel te zwaar.  Een batterijlampje geeft al snel te weinig licht om je voldoende bij te schijnen op je weg. En tegenwoordig is het weer donker op de heen- en terugreis naar en van het werk.

Dus tijd voor een transportfiets.  Met dubbele middenstander zodat ik deze mooi neer kan zetten.  En als we dan toch bezig zijn kan er ook gelijk een stuurslot en voordrager op.  En extra brede banden zodat het ook allemaal nog een beetje comfortabel kan.  En de naafdynamo is gelukkig tegenwoordig standaard.

Gelukkig kun je online een scherpe aanbieding vinden voor een A merk fiets die voldoet aan je verwachtingen: 7 versnellingen, stoer uiterlijk, rollerbrakes, naafdynamo en een voordrager.  En de prijs is ook in orde, ten opzichte van de gewone fietsenmaker toch al gauw 250 euro goedkoper op een bedrag van rond de 700 euro.  Dat klinkt interessant en dat lijkt makkelijk verdiend.

Dus op de website van deze bekende reclamemakende fietsenleverancier de fiets besteld.  Proces ging vlotjes en de betaling kon via Paypal, dat geeft toch weer wat extra zekerheid in het proces.  De fiets was niet op voorraad en daar moest ik dus nog een aantal weken op wachten.  Ik had nog een goede fiets dus dat was geen issue.

En dan: de website geeft aan dat de fiets weer op voorraad is en bel je met de leverancier.  Na 25 minuten een loep van het nummer Bicycle Race van Queen te hebben moeten aanhoren krijg je eindelijk iemand te spreken.  Achteraf gezien was dat wel de enige keer dat ik lang heb moeten wachten op telefonisch contact. Het nummer Bicycle Race kan ik niet meer horen, wat een irritant nummer is dat.

Twee dagen later komt er een doos, helaas niet op de afgesproken tijd zodat ik een halve dag voor niks heb vrijgenomen.  Beetje jammer wel.  En eenmaal bezorgd rol ik de fiets uit de enorme doos en zet volgens de handleiding de trappers er aan, ik zet het stuur recht en vast en zet de zadel op de juiste hoogte.  Al snel blijkt dat de versnelling niet goed is afgesteld en doe ik dat ook nog even conform de duidelijke handleiding op de site.  Daarna zet ik de mand en de fietstassen er op en kan het feest beginnen.  Alles rammelt, de versnelling blijkt toch niet goed te zijn afgesteld en het geheel klinkt als een oude rammelbak van een fiets.  Dat was toch wel een domper.  Nogmaals de versnelling bekeken en deze was wel gewoon goed afgesteld.   Dus er is iets anders aan de hand.  Ook blijkt de  bediening van de versnelling heel erg zwaar te gaan, het is bijna onmogelijk om deze met één hand in de juiste stand te zetten en de 5e versnelling werkt niet, je trapt er doorheen.

Dan maar met de fiets naar een lokale fietsenmaker waar men vraagt of de fiets uberhaupt wel is afgemonteerd.  Het lijkt er op dat de fiets gewoon in een doos is gezet en deze zonder enige aandacht van de leverancier is doorgestuurd.  Overigens krijgt ook deze fietsenmaker de versnelling niet zo dat het goed werkt. Het eerste voordeel is al weer weg, kosten 15 euro voor niks.

De volgende stap is het inschakelen van de mobiele fietsenmaker die een beurt moet geven als service van de geleverde fiets.  Rondom de kerstdagen is het lastig om snel een afspraak te maken en ik moet dan ook een behoorlijke tijd wachten totdat de man komt.  Hij komt wel netjes zijn afspraken na en vervangt de versnellingskabel en probeert de versnelling goed af te stellen. Echt testen kunnen we het niet want de straat is bedekt met een dikke laag ijs. Na anderhalf uur vertrekt de fietsenmaker en laat mij, naar later blijkt, wel met een soepeler schakelende fiets achter maar nog steeds een doortrappende 5e versnelling. En het wordt steeds erger.

Dan maar klagen bij de leverancier. Je weet wel, die van de reclame met al die blije klanten die al bellend en vrolijk zwaaiend al die problemen die ik heb ondervonden niet kennen.  Uitgelegd wat er is gebeurd, wat er aan de hand is en ze zouden van zich laten horen.  Ondertussen had ik mijn oude fiets al goed kunnen verkopen via Marktplaats dus die had ik niet meer.

Een paar dagen later komen ze tot de conclusie dat de fiets een productiefout heeft, er zijn een aantal van deze fietsen afgeleverd met een defecte versnellingsnaaf.  De fiets moet terug naar de leverancier en de vraag is of ik de enorme doos nog had.  De doos was zo groot dat ik deze niet heb bewaard en dus stuurt men een nieuwe.  De doos zou de volgende dag komen en de bezorgafspraak is gemaakt.  Weer een halve dag vrij genomen.   Ik was nog maar net thuis of de afspraak werd afgezegd, men kon de doos die dag niet leveren.  Dus weer voor niks vrij genomen. Dat begint behoorlijk te irriteren en ik vraag of de bezorg en ophaal opdracht dan op één moment kunnen in plaats van op twee.  Dat gaat men bij de leverancier proberen maar daar blijft het dan ook bij.  Ik geef ook nog aan dat ik niet zonder fiets kan omdat ik nou eenmaal geen ander vervoer heb.  Dat is geen reden om de dienstverlening aan te passen.

Ondertussen word ik bestookt met verzoeken om de leverancier een positieve beoordeling te geven op een review site.  Uiteraard is dat op dit moment niet mogelijk, ik zit immers al 6 weken met het gezeur van een defecte fiets en afspraken met de bezorgdienst worden vrij consequent niet gehaald of nagekomen.  Het hele traject begint mij ontzettend te ergeren en dat laat ik blijken uit de review.  Dat had ik beter niet kunnen doen want de organisatie trekt zich dat aan en laat blijken dat ze dat niet acceptabel vinden.

Terwijl ik de discussie voer via de telefoon op weer een voor de bezorging van de doos genomen halve vrije dag zeg ik toe de review bij te stellen en als beloning de fiets retour te sturen en geld terug te krijgen.  Niet nog een halve vrije dag nemen om de fiets in ontvangst te nemen, nog wel om de fiets te verzenden.  Wat een ellende is dit toch.  Fiets online kopen ? Nooit weer, niet zonder een lokaal aanspreekpunt voor onderhoud en problemen. Wat een afgang was dit.  Nadat de fiets is afgehaald ben ik naar een lokale fietsenmaker gegaan en daar een nieuwe fiets gekocht.  Geen geouwehoer met dozen en niet afgemonteerde fietsen.

En wat zou ik nou hebben bespaard met de online fiets ? 250 euro minus 2,5 dag vrij (5 halve dagen inclusief de monteur aan huis), 15 euro voor een andere fietsenmaker en een boel tijd en telefoonverkeer. Ik denk dat de fiets dus duurder uitpakt dan gekocht via een lokale fietsenmaker.  En het levert een boel extra ergernis op.  Sommige producten moet je niet online kopen en al helemaal niet als je ze bijna dagelijks nodig hebt.  Want dan is het online concept niet toereikend zonder lokale vertegenwoordiging.  Het zal voor een boel mensen wel werken maar voor mij was het hele traject een behoorlijke domper.   Het aanschafbedrag inclusief verzendkosten heb ik keurig retour gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.